Grazy tuning Vito: 10 years episode

Re: Grazy tuning Vito: 10 years episode

ViestiKirjoittaja HVM » 01.03.2014 07:29

Se vuan kokkeiloo, ei se hylykee. :occasion14:

Jeesuspussin ajokaus loppu tuossa tammikuussa siihen jotta ensin sytty laturin valo - tottakai 06.00 keskellä ei mittään ja jeesuspakkasessa. No mie seisattelin ja kahtomaan jotta mikä se. Kaikki ok, hihna paikallaan ja ei näkyvää syytä. Diagnoosi = tiellä korjaamaton. Ois ollu sukkahousutkii jalassa :evil5:

Latauksen kanssa samassa rytäkässä heitti mittarit pelittämästä - siis lämpö ja polttoaine.

Noo, kiännyin takasi kotia ja piäsin jonnekki 5km piähän, kun alako tuntuu jotta autossa kylymää. Ajoin silti kotia asti, kun eihän sitä viiti yön selekään pakkaseenkaan jiähä.
Kotona pelti auki ja kahtomaan mitä nokipalloon kuuluu: tyhjä. :icon_thumright:

Kuatamaan nestettä. Kuuluu lori-lori ja neste tulloo jostain suoraan tantereesen :jerk:

Kurkkaus auton alle, ja kas, kiertovespumpusta on lähtö poikki ja kaikki nesteet on tullu pitkin pihaa. :lol:

Laturiin uus siäjin paikalleen ja letkuin väliin uus pumppu: ilosesti lataa ja pallossa porpottaa ja porisee. Noo, eikun uus kone reikään, eihän sitä nyt tämmösiin pikkujuttujen takia autoja vaihella. 700000 ajettuu konetta en kehannu enää käyvä remontoimaan, ostin Loimaalta 290 ajetun. Vetoja on muuten nyt enemmän mitä Vitoon saa ikinä millään turpolla, keulii vielä kutosellakin. Entinen kone tais olla vähä harva? :evil5:

Kiva yhteensattuma, mukana oli selevästi johatusta: virran puute hävitti mittarit ja mahollisuuven seurata nesteitten koneesta katoamista muuten kun nuuhkimalla lämmitystä, ja enhän mie osannu ees kuvitella, jotta koneesta karkois vielä laturivaurion piälle liemetkii. Iliman tätä sattumusta ajasin varmaan vieläki 50hv 700000km moottorilla, mutta nyt on reijässä 3000hv 90000nm rasemoottori. Poistuu. :jerk:
HVM
 
Viestit: 25
Liittynyt: 18.08.2013 17:39

Re: Grazy tuning Vito: 10 years episode

ViestiKirjoittaja veskola » 01.03.2014 09:37

Eihän tuota kyllä pitäisi tapahtua, että ikiliikkujista hajoaa kaksi täysin erillistä toimintoa yhtä aikaa.

Kukaan ei ihmetellyt miksi minulla on kiinalainen laturi ? En muista olenko kertonut muttaa joskus vuosi tai pari sitten, tai oikeastaan heti kun tuo 2,2 moottori tuli tuuppastua paikoilleen ihmettelin miksi se kahisee. Osia tuli vaihdeltua muttaa kahina säilyi ja parani. Filosofia on aina ollut, että mystiset viat selvitetään ajamalla ja niin tapahtuikin. Kerran likkaa hakiessa alkoi laturin valo vilkahdella ja lopulta paloi iloisesti koko ajan. Matkaa oli sen 20 km kotiin joten painoin kaasun syvemmälle, jottaa on sitä liike-energiaa kotiin saakka. Jotain outoa ääntä kuului myös mutta poljin syvemmälle niin luottamus säilyy !

Kotona selvisi että laturin takaosan pultit oli löystynyt ja hiilisilta yms. oli päässyt lipeämään akselilta, ilmankos ei enää ladannut. Takaosa pitää sitä laturin akselin laakeria, eli koko akselihan se siellä tärisi ja värisi. Itsehän minä ne kolme ruuvia sinne olin vääntänyt, ei liian tiukkaan kun olivat niin vittumaiset irroittaa. 7 vuotta ne taisivat pysyä paikallaan, olisihan se ollut liian helppoa kiristää ne kun kone oli tallinlattialla monta kuukautta, mutta kun puusilmä ei huomaa niin ei huomaa.

Pitääkin tässä vielä tutkia saako tuosta vielä laturin tehtyä, olisi yksi audin laturikin huoltoa vailla. Se jonka vaihdoin kun se moniurahihnan kampiakselin pyörä, damperi, oli hajonnut ja lataus puuttui sen takia.
Avatar
veskola
 
Viestit: 111
Liittynyt: 01.08.2013 22:32

Re: Grazy tuning Vito: 10 years episode

ViestiKirjoittaja veskola » 15.03.2014 20:26

Tänään tuli selvitettyä minne RPM anturin signaali Vitossa menee. Ei vaatinut kuin penkin ja sen rungin irroittamisen autosta, sekä sulakepesien irroittamisen. Mersu on toimittanut virheellisiä kytkentäkaavioita sinne ja tänne.
[edit: Riippuen millainen konfiguraatio sattuu olemaan, tuo kytkentä saattaapi olle vähän erilainen. Mikäli on EGR auto kyseessä, eli saatanan riivaama, menee rpm signaali ahdinta ja EGR:ää ohjaavalle boxille, josta toisesta pinnistä ELR releelle ja edelleen siitä automaatin boxille]. Tässä on nyt totuus millainen V230TD ilman EGR toimintoa mallissa on tuo kytkentä:

Kuva

ELR rele on kivasti kuskin penkin alla siten, ettei siihen pääse käsiksi. Kierroslukuanturi näkyy suoraan ELR releen nastoissa 10 ja 12, johtimen värit ruskea = maa sekä keltavihreä = signaali. ELR releen nastasta 6 lähtee johto automaatin tietokoneelle nastaan 71, jota pitkin kierroslukutieto menee sinne. ELR rele ilmeisesti muuntaa sen siniaallon digitaalipulsseiksi joita tietokoneen on helppo laskea. Automaatin tietokoneen nastasta 67 taitaa pulssit lähteä edelleen jonnekin, kytkentäkaavioiden mukaan ainakin diagnostiikkaliittimen pinnaan 13 ja sen mittasin ja piti paikkaansa. Se mitä kautta ne menevät mittaristoon on vielä mysteeri. Vit-tu kun on arstat, starit, buschelin painettu opas ja auto atomeina ja silti tommoset yksinkertaiset asiat ei selviä.

http://www.skg.fi/tile002/w638/pic/p1052.jpg

http://www.skg.fi/tile002/w638/pic/p1053.jpg
Avatar
veskola
 
Viestit: 111
Liittynyt: 01.08.2013 22:32

Re: Grazy tuning Vito: 10 years episode

ViestiKirjoittaja Cool Hand Saku » 28.03.2014 22:45

Ihan OT:ta, ihastelin tuota toveri Veskolan tekstausta. :icon_thumright:

Kun itsekkin töherrän suunnilleen samanmoista. :oops:

Oltu varmaan noin samoja aikoja koulussa (1978- 2000) :lol: (ei ihan päntiönä)

Kun jotenkin on alkanut nyppimään, (asennevika) nykynuorison, lähinnä työkavereitten käsiala :jerk: (18- 31 v.) jota on tullut seurattua.

JUMALAUTA tikkukirjaimilla kaikki töhertää. On joskus tullut mainittuakin, että 8 v. ikäsenä tuollaiset keppikirjaimet Ok. mutta aikanen mies. :icon_scratch:

Kun meitä asentajia muutenkin pidetään idiooteina, tarviiko sitä mielikuvaa vahvistaa kirjoittamalla kun ekaluokkalainen. :lol:

Osaako kukaan 90-luvulla (tai myöhemmin) kirjoittamaan opetettu kaunokirjoitusta tai tekstata kuten Veskola. :shock:
Cool Hand Saku
 
Viestit: 4
Liittynyt: 06.12.2013 00:59

Re: Grazy tuning Vito: 10 years episode

ViestiKirjoittaja Fenton » 31.03.2014 22:04

No, vaan kerrankin ollaan Sakun kanssa samaa mieltä..
Vituttaa lukea töissä toisen vuoron jättämiä viestejä, sinne tänne harottavia tikkukirjaimia, vähintään sentin korkuisia. Meillä 5v. tyttö kirjoittaa siistimmin. Ja nää on nelikymppisiä, kumpainenkin.
Keskustelufoorumeille rekisteröityminen on lapsellista ja kuvastaa lähinnä henkilön henkisen pääoman vajavuutta, sekä kehittymätöntä äitisuhdetta.
Fenton
 
Viestit: 3
Liittynyt: 18.08.2013 17:48
Paikkakunta: Nastola

Re: Grazy tuning Vito: 10 years episode

ViestiKirjoittaja mersuperkaamo » 01.04.2014 08:05

voihan vittu, eikö ole enää muuta hommaa kun arvostella muitten kirjotus taitoo, sillä ei oo vitunkaan väliä kirjottaako tikkukirjaimilla vai kaunokirjotuksella, kunhan vaan asia seleviää eikös se ole pää asia :evil5:
mersuperkaamo
 
Viestit: 16
Liittynyt: 18.08.2013 18:38

Re: Grazy tuning Vito: 10 years episode

ViestiKirjoittaja veskola » 02.05.2014 20:43

Huomasin yllättäen että Vitossa on ruostetta, onko kenellekkään muulle käynyt koskaan noin ?

Kuva

Tämä kun on tälläinen pintapuolinen sipaisu niin purin matot ja muoviosat penkin telineestä ja putsasin ruosteet pois Annitrolilla sekä porakoneen teräsharjalla.

Kuva

Maalauksista otetut kuvat jäivät jonnekin, mutta koko teline tuli maalattua mustalla kiiltavällä ja paljaat kohdat saivat mustanpohjamaalin. Koppa tuli maalattua myös sisäpuolelta, jotta maali on samaa sävyä niin sisältä kuin ulkoa. Matot on kiinni kaksipuolisella teipillä :face:

Kuva

Siirrytään sähkötekniikan puolelle, eli heikkohermoisimmat voivat nyt mennä käymään jääkaapilla. Viton sähköpääkeskus on tehtaalla roiskaistu lattialle akun viereen ja parsittu kasaan muovikynsillä sekä teipillä. Tuosta suurin osa johtonipuista lähtee jonnekin auton alle käden tavoittamattomiin. Onnea entisöijille aikanaan. (Kuka vittu näitä entisöi)

Kuva

Nyt kun kaikki on purettu päästään käsiksi kaikkein pyhimpään, aikoinaan en löytänyt paikkaa mihin rpm anturin johdon toinen pää menee, eipä ihme sillä se menee tuohon. Kyseessä on se samainen ELR rele, joka löytyy myös W124 jne. mallaista. Purkki muuntaa anturilta tulevan sinisignaalin kauniiksi digitaaliseksi kanttiaalloksi. Keltavihreä on rpm signaalin tunnusväri.

Kuva

Tehdään dokumentaatiota ja tutkitaan EPC:stä tulostettua kytkentäkaaviota sekä buchelin kaaviota, manataan saksalaisia insinöörejä.

Kuva

Seuraavaksi puretaan ELR releen kanta ja juotetaan keltavihreä johdin irti. Nämä ihan samat kannat ja liittimet on yhteensopivia vanhojen mersujen kanssa, ja ne on täysin huollettavissa elikkäs yksittäinen hopeaoitu nasta voidaan irroittaa ja vaihtaa.

Kuva

Tilalle juotetaan tälläinen lenkki, jolla 6000 rpm secret pcb voidaan tarvittaessa eliminoida.

Kuva

Konehuoneessa oleva SKG ECU syöttää RPM signaalin ja muutaman muun signaalin tälle secret pcb:lle, josta johdotetaan lähtö siihen johtimeen, joka menee automaattilaation tietokoneelle eli TCU:lle.

Kuva

Penkin kehikon ollessa irti porasin läpiviennit invertterin syötölle mutta nyt kehikko voidaan jo pultata paikalleen. Kuten kuvasta näkee on releet aseteltu kehikkoon siten, ettei niihin pääse käsiksi purkamatta koko paskaa pois edestä...vitun saksalaiset...ei kun siis espanjalaiset pellet.

Kuva

Viimeinen mittaus vielä oskilloskoopilla ja hyvältä näyttää.

Kuva

Samaan aikaan konehuoneen puolella...

Kuva

Päivitetään ohjelma, tähän on muutamakin syy mutta olkoon tärkein nyt kaasupolkimen asentoanturin AD / DA muunninalgoritmin kalibrointi siten, että saadaan 100% täysnäyttämä. Nyt minulla oli star käytössä ja pääsin mittaamaan mikä jännite vastasi 100% arvoa, aikaisempi arvaus antoi vain 91%. Hain aikoinaan maksimia syöttämällä jännitettä ja katsomalla milloin syttyy punainen vikavalo, ja siitä vähän takaisinpäin.

Kuva

Starin näyttöä automaattilaatikon osalta

Kuva

Invertterin sähkönsyöttöä.

Kuva

Akunkenkään tulevan pää liitin piti vaihtaa.

Kuva

Invertteri on samoissa reijissä kuin viime kesänä. Oli mukavaa Tanskassa leirintäalueella kun oli omat sähköt. Tosin epämukavaa oli yöllä noin 8 asteen lämpötila ja jatkuva vesisade.

Kuva

Konehuoneessa oleva kriittinen kytkös, secret 6000 rpm plug.

Kuva

Lopuksi vielä sähköt sisään ja homma on tuolta osin valmis.

Kuva


Olen odotellut suutinkärkiä helmikuun lopusta saakka tähän mutta viimeisimmän tiedon mukaan UPS on hukannut ne jonnekin vitunsarveen, saatana 450€ paketti makaa jossakin.
Avatar
veskola
 
Viestit: 111
Liittynyt: 01.08.2013 22:32

Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron