Projekti: Tason säädön hydrauliikapallojen ja -putken vaihtaminen

Huomasin tuossa jousten ja iskunvaimentimien vaihdon jälkeen miten hydrauliikkapallon liitoksen juuresta tihkui hieman hydrauliikkaöljyä. Banjoliittimen pultti oli ruostunut ja pyöräytetty ympyräksi, joten oli selvää ettei sitä saanut auki. Tilaukseen laitettiin molemmat uudet pallot ja ne paksut hydrauliikkaputket, jotka yhdistävät pallot ja iskunvaimentimet.

Pultteja puhdisteltiin ja öljyttiin hyvissä ajoin ennen remonttia.

Avaa ensimmäisenä iskunvaimentimen ja putken liitos ja päästä suurimmat paineet ulos, tarvitset kipon johon öljy valuu

Seuaavaksi voit avata pallon juureeen tulevan jarruputken kokoisen putken, onneksi se lähti minulla helposti irti. Sitäkin oli liotettu irroitusöljyllä ja putsattu päiväkausia aikaisemmin ja pieteetillä.

Otetaan sisältä keskimmäinen verhouspaneeli pois, ruuvit löytyvät kun katsoo avatun luukun sarananpäätyyn. Pallot ovat valitettavasti kiinni alapuolelta, joten iskevällä ruuvinvääntimellä varovasti pallon mutterit auki. Ihme ja kumma ne lähtivät, mutta on niitä liotettukin.

Kuten kuvasta näkyy on banjoliittimen mutteri epätoivoisen näköinen. Yritin saada sitä irti monella konstilla, suuremmalla torx päällä, lukkopihdillä, vääntämällä putkea jne. Ei lähtenyt. Toki se on helpompaa jos ottaa vetoakselit ja pakoputken pois tieltä, ja perän ja muutaman muun jutun

Mikäli se pää on koskematon liota ja putsaa se mutteri huolella ja rauhassa, anna kaasulämpöä ja yritä rauhallisesti, nimittäin...

...seuraava konsti on sahata se poikki puukkosahalla. Kuvasta poiketen sahaus pitää tehdä banjoliittimen olakkeen kohdalta, koska pallo ei pääse kääntymään yhtään, se pitää vetää suoraan ylös (nerokasta).
Hetken kuluttua hydrauliikkaöljyä on kaikkialla...
Valitettavasti hydrauliiputki ei mahdu tulemaan ulos, joten joudut irroittamaan jousen. Tuttu juttu, alatukivarren pultti irti, pikkutangon pultti irti, iskarin yläpää irti korista ja alatukivarsi alas, jousi pois. Nyt putki mahtuu juuri ja juuri.

Unohdinko kertoa, että tämä remontti kannattaa tehdä samalla kun teet pakoputkiremontin ja purat muutenkin takatekniikan pois, esimerkiksi vetarit hieman häiritsevät. Edellä olevia ei kuitenkaan ole pakko poistaa.

Hydrauliikkaputki merkittynä keltaisella nuolella

Kaikkiin kierteisiin laiton kuvan ainetta, jotta joku joskus saa osat irti. Älä unohda kumitiivistettä pallon ja korin välistä. Uutta tiivistettä ei tule pallojen mukana, todennäköisesti vanha kelpaa. Pallon mukana ei myöskään tule muttereita. Tusinahyllyltä löytyi muttereita jotka sopivat, mutta huonosti ruostuvat, kovemmat olisi aika asialliset tuossa paikassa. Mutteri on 10 mm avaimella, eli olikos se silloin 6 millin kierre...
Banjoliittimeen tarvitset kupariprikat, jotka eivät kuulu pallojen tai banjoliitinten toimitukseen. Laitetaan osat paikalleen, uusi putki on keltapassivoitu, mutta voi sen silti maalata. Remontin lopuksi suojasin vielä pultit rasvakerroksella. Kun laitat banjoliitintä paikalleen niin irroita / löysää putken toinen pää, jolloin saat liitoksen kunnolla kiinni.
Vielä iskarin ja putken liitos kiinni.

Putkessa oli kaksi laippaa, joilla se tulee koriin kiinni. Minulla oli vain toinen käytössä alunperin, enkä siten laittanut toisesta ollenkaan.

Tarkista parin päivän kuluttua, että kaikki liitokset ovat tiiviit.