Projekti: Etupyörän laakereiden vaihtaminen

Erikoistyökalut:
Työssä ei oikeastaan tarvita mitään erikoistyökaluja. Lyöntituurna, kuumailmapuhallin ja pakastin kelpottavat puristesovitteisen laakerin irroitusta ja asennusta.

- Ota rengas pois
- Ota jarrusatula pois (kaksi pulttia). Laita satula roikkumaan narun varassa.
- Naputtele laakerin rasvakuppi pois

Jarrulevyä ei ole vältämätön ottaa pois, mutta mikäli haluat puhdistaa pyörännavan kunnolla kannattaa samalla irroittaa jarrulevy. Vanhaa levyä ei vältämättä saa "ehjänä" irti, joten samassa remontissa kannattaa jarrulevyt uusia.

Avaa laakeria paikoillaan pitävä lukitusmutteri ja nykäise pyörän napa irti.
Kuvan tapauksessa sisempi stefa on vuotanut ja laakerin sisempi kehä on ruostunut hyvin.
Tässä samalla on hyvä vaihtaa jarrukilvet, mikäli ne ovat vaihtokunnossa. Jarrukilpi on kiinni torx ruuveilla. Mikäli ruuvit ovat pahasti ruostuneet voi olla tarve porata ruuvit pois ja kierteittää uudet reiät.
Laakerin sisäkehät irroitetaan lyömällä lyöntituurnalla. Mikäli käytössä on 'pehmeä' tuurna sitä pitää aina pyöräyttää joka lyönnin välillä ja teroittaa välillä kulmahiomakoneella. Mikäli ei tunnu lähtevän, lämmitä napaa kuumailmapuhaltimella. Lyö tasaisesti aina vastakkaisille puolille.
Irroitusta voi myös yrittää ruuvimeisselillä, mutta laakeri on niin kovaa meteriaalia, että meisselin pää tylstyy hetkessä. Käytä riitävän suurta 'moskaa' ja tukevaa alustaa.
Laakerien ulkokehän asennuksessa laakeripesät puhdistetaan huolellisesti, ja lämmitetään kuumailmapuhaltimella. Laakerit ovat olleet pakastimessa noin tunnin. Vanhan laakerin ulkokehää apuna käyttäen kehät naputellaan varovasti paikalleen. Käytin voiteluaineena metallitonta kiinnileikkautumisen estovoidetta.
Aletaan olla loppupuolella loputtomassa puhdistuksessa.
Loppusilauksena navat maalataan sinkki- ja vasaralakkaruiskutuksella. Kokoonpano vastakkaisessa järjestyksessä. Laakeri voidellaa huolellisesti, ei liikaa vaan sopivasti.

Laakerin oikea kiristäminen on äärimmäisen tärkeätä. Kiristä mutteria siten, että navassa alkaa tuntumaan lievää vastusta. Käännä tästä asennosta noin 1/3 ... 1/5 kierrosta auki päin ja lukitse mutteri tähän kohtaan. Älä laita liikaa rasvaa kupin sisälle ja käytä laadukasta, juuri tähän tarkoituseen tarkoitettua rasvaa, joka kestää hyvin laakerin pintapaineita.

Laakerin oikea kireys kannattaa tarkistaa koeajolenkin jälkeen.

Sisempi laakeri paikoillaan
Sisemmän laakerin stefa paikallaan
Laakerisarjan mukana tulee maadoitusliuska, lukitusmutteri sekä rasvakuppi, joka tässä tapauksessa vasaralakkattiin.