Projekti: Perän korkeuden säätäminen

HUOM! Auton alla olevalla säätimellä on mahdollista tiputtaa auto alaspäin noin 10 cm. Älä siis mene auton alle räpläämään kyseistä säädintä, jollein siellä ole riittävästi tilaa.

Perän korkeus säätyy kuorman mukaan automaattisesti. Alustan madalluksen jälkeen on syytä säätää perän korkeus siten, että säätöautomatiikalla on liikevaraa toimia, eikä säätö ole aina laidassa.

Tässä tapauksessa huomattiin, että perän säätö roikkui ala-asennossa.

Perän korkeusasemaa tarkkailee kuvassa näkyvä venttiili, joka on auton rungossa ja johon on kytketty säädettävä tanko, joka on liitetty jousitukseen liittyvään tankoon. Venttiili löytyy vetoakselin vierestä pelkääjän puolelta. Perän korkeus säädetään kyseisen tangon pituutta säätämällä. Kuvassa tanko on otettu pois, ja vipuvarren päässä oleva nivelnuppi irroitetaan puhdistusta varten.

Säätötanko, tämä irtosi ihan käsin vääntämällä, tosi nuo nivelet olivat kohtuu kuluneet ja ruostuneet
Säätötangon ollessa irti säädä vipu siten, että auto on ala-asennossa. Huomaa että auto laskeutuu vaikka moottori on sammutettu mutta nousee vain moottorin käydessä. Kuvan paperilappuun merkitsin korkeuden ääriasennot ja jäti auton yläasentoon. Vipua säätämällä tiputin auton suunnilleen keskivaiheille. Lopuksi säädin tangon siten, että vipu jäi tuohon asentoon.