Projekti: Jarrusatulan kunnostus

Huom ! KL-varaosista tulleessa takajarrun tiivistesarjassa ei ole satulanpuoliskojen väliin tulevia tiivistekumeja. Sarjassa ei ole myöskään männän suojatiivisteen lukitussokkaa, vaan tiiviste pysyy paikallaan pyhällä hengellä (tai liimalla). Motonetin sarjassa on edellä olevat ja motonetin sarjan hinta on 7,40 € vs.KL:n 12 € Motonetin sarjassa on lisänä kumihatut ilmasunipoille.

Kuva lähtötilanteesta, jarrusatulan männästä puuttuu suojakumi, mäntä on jumitellut ja toinen pala kulunut lähes loppuun. Ilmausnippa ja koko satula on hyvin ruostunut. Tarvitaanko vaihtosatulat, no ei vältämättä jos vain viitsii nysvätä noiden kanssa tunnin jos toisenkin. Aikaa taisi kulua yli kymmenen tuntia, mutta sitä vartenhan näitä laitetaan, että aika saadaan kulumaan.
Viikkoja ennen hommaan ryhtymistä harjaillaan pahimmat paskat pois jarruletkun ja ilmanruuvin kohdilta ja ruiskutellaan reilusti irroitusöljyä. Heti kun jarruletku on saatu kunnialla irti irroitetaan satula ja tiputetaan puhdistumaan sitruunahappoon. Välillä muistetaan harjailla irtoavat ruosteet pois.
Kuvassa pullautetaan jumissa olevaa mäntää irti autossa kiinni ollessa, kun rasvaprässiä tms ei ollut saatavilla.
Parasta on jos tässä vaiheessa saat männät ulos, käytä esimerkiksi rasvaprässiä apuna tai paineilmaa.

Puhdistuksen jälkeen on parasta laittaa satula uuniin, reiluun lämpöön, jopa 180 astetta. Ilmausnipalle tässäkin vaiheessa irroitusöljyä. Kun satula on lämmennyt tarpeeksi kauan aletaan irroittamaan ilmausnippaa. Ruiskutetaan nipan sisälle öljyä, jolloin se jäähtyy ja heti iskevällä koneella nippa irti.

Irroitetaan satulan puoliskot toisistaan. Mikäli männät on vielä paikallaan niin nyt ne pitäisi viimeistään jotenkin saada ulos. Kunnossa olevan satulan mäntä lähtee helposti paineilmalla. Seuraavaksi taas se tylsä osuus eli puhdistusta ja puhdistusta, pikkuhiljaa ruoste kuoriutuu irti. Sitruunahappoa ja parin tunnin välein kun harjaa niin alkaa olla puhdas metalli näkyvillä. Teräsharja nopeuttaa hommaa.
Kun pohjatyöt on tehty riittävällä huolellisuudella ryhdytään maalaamaan satuloita. Maalasin puolikkaat irrallaan, jotta saan maalin myös satulan sisäpuolelle, mäntien ympärille hyvin. Suojasin kriittiset paikat maalarinteipistä leikatuilla paloilla, ja tuttu kaava: Pohjalle sinkkispräytä ja pintaan vasaralakkaa.

Kuvassa satula ennen kokoonpanoa. Käytetyt männät ja sylinterit puhdistetaan, 'hoonataan' jarrunesteeseen kastetulla 1200 vesihiomapaperilla, _kevyesti_. Kokoonpanossa uudet tiivisteet, sylinterit ja männät tulisi asentaa jarrunestemärkänä, mutta oleppa varovainen, neste irroittaa maalin/lakan. Itse jouduin vielä maalaamaan satulat uudelleen loppukokoonpanon jälkeen.

Lopuksi satulat takaisin paikalleen, tapit ja jarrupalojen liukupinnat käsitellään erotusvoitelutahnalla.