Projekti: Jarrulevyjen vaihtaminen

Vitossa on käyttöjarruna takana levyjarru, johon on integroitu rumpujarru, jota käytetään seisontajarruna. Oli aika vaihtaa jarrulevyt kun levyn paksuus oli mennyt katsastuksen hylkyrajan alle (< 8 mm).

Työkalut:
- 16 mm hylsyavain (hylsy)
- Ruuvitalttoja, pihdit, vasara, irroitusöljyä yms.
- Jarrucleneria, kuparitahnaa - Taskulamppu !!!

Lähtökohta on mukavan talvinen, on uuden vuoden päivä 1.1.2006, kello on 12:05, lämpötila on nollassa, ja satelee hiljakseen lunta. Mainio keli puuhastella auton parissa. Tämä hommahan piti tehdä jo syksyllä...
Aloitellaan asennusta...Konepelti auki ja jarrunestesäiliön korkki raolleen, jotta paine pääsee helposti pois.
Otetaan rengas pois ja nähdään, ettei takajarru ole juurikaan tehnyt töitä viimeaikoina...
Seisontajarru säädetään nipsuttamalla ratasta, johon päästään käsiksi renkaan pultin reiän kautta kun rumpu pyöräytetään kuvan asentoon.
Ruuvitaltalla kuvan mukaisesti saa jarruhihnat lähemmäksi tai kauemmaksi rummusta. Nyt pyöriteään hihnat minimiasentoon eli auki.
Minä en jaksanut nysvätä (tai osannut) irroittaa jarrulevyn kiinnityspulttia, joten otimme kovemmat otteet käyttöön. Avaa jarrusatulaa paikallaan pitävä 16 mm pultti, satula jää vielä paikalleen kumitulpan alla olevan kuusiokolopultin avulla (6 mm) sitä ei tarvitse tällä kertaa avata.
Tapeista sokat pois, toivottavasti kukaan ääliö ei ole laittanut tappeja sellaiseen asentoon, että niitä ei saa pois pyöräyttämättä tappia. Tappihan on jumissa ja jollet saa sokkaa pois niin lyö tappi kylmästi irti, sokka kyllä pettää. Lyöntiapuvälineenä käytin ruuvimeisselistä smirkelöityä tuurnaa. Putsaa tapit ja käytä irroitusöljyä, naputtele jarrusatuloita tappien kohdalta,...kyllä ne lpulta lähtevät ehjänä irti. Kuvassa näkyy rautojen asento ennen purkamista. Jarrupalat pois, kulumisen tunnistimen johto lähtee vetämällä. Ilmeisesti tunnistinelektroniikka tai jokin ei toimi sillä valon olisi jo pitänyt palaa. Kyl monimutkainen tekniikka sitten on hianoo...
Puhdistetaan navan ympäristö ja annetaan irroitusöljyn tehdä tehtävänsä. Leka käteen ja hakkaan jarrurumpua useilta suunnilta, annoin rummulle, navan ympärillä vielä kaasulla lämpöä ja kyllä se lopulta irtosi. Varmista että hihnat ovat riittävän etäällä kun vedät rumpua irti.
Yleensä seisontajarrun rummut näyttävät juuri tältä, jostain syystä tekee uritusta hihnoihin ja rumpuihin.
Tässä näkyy vielä säätömekanismi, säädä nyt minimiin jollei jo ole, sillä uudet rummut ovat piukemmat.
Putsataan pinnat joita vasten palat liikkuvat, putsataan myös kengät. Fiksut laittavat rumpuihin uudet kamppeet, minä en jaksanut tällä kerralla. Minulla on ollut tapana laittaa kuparitahnaa noihin tappeihin. Kun saat rummun hollille, säädä hihnat sopivalle kireydelle, eli säädä kunnes rumpu alkaa ottamaan kevyesti kiinni. Tarkista säätö kun renkaat ovat paikallaan ja tarvittaessa ota renkaat (perkele) irti ja hienosäädä lisää. Vain mersun insinööri keksii säädön, jonka vuoksi rengas pitää ottaa irti.
Alkaa olemaan ensimmäinen puoli valmis, kello on 14:41 eli aikaa tuhraantui 2,5 h. Kello 16:02 tuli toinen puoli valmiiksi, eli aikaa kului 1 h 20 min, eikö olekkin ihmeellistä miten se toinen puoli on aina nopeampi tehdä. Renkaat paikalleen, kokeile käsijarrua, muista kiristää aluvanteiden pultit 50 km ajon jälkeen. Aja palat varovasti sisään, tosin varovasti jarruttaminen ei juurikaan tunnu takajarruilla, joten voimakkaita jarrutuksia niin taka-akselikin tulee mukaan. Ajele viikko ja hienosäädä seisontajarru.
Palkitse itsesi kylmällä oluella ja lämpimällä aterialla :-9 Siis emäntä palkitsee :-)))