Projekti: W638 tehon kasvattaminen

Tässä kertomuksessa kuvataan miten W682 ja W683/2 om601 moottorin syöttöpumppua ruuvataan siten, että saadaan kotikonstein lisää tehoa ja vääntöä. Kuvat perustuvat kehteen eri V vuosimallin (1997 ja 1999) autoon mutta ovet sovellettavissa kaikkiin vastaavalla rivipumpulla oleviin. Kyseisissä autoissa on ilmastointi, joten pumppu on varustettu sähköisellä tyhjäkäynninsäätimellä. Lisäksi uudempi vaunu on varustettu EGR järjestelmällä, mutta se ei vaikuta tähän asiaan käytännössä mitenkään.

Tehonlisäyksen jälkeen tarvittaessa ahtopainetta nostetaan aivan hitusen mutta se ei ole vältämätöntä eikä suositeltavaa, jolle selkeästi auto savuta ahtojen noustua.

Helpommalla muuten pääset kun toimitat koko ruiskutuspumpun Mynä-Dieseliin muokattavaksi, jolloin siihen voidaan asentaa ulkoinen syötönsäädin.

Kuvassa on kyseisen auton ruiskutuspumpun takapääty pumpun ollessa irti autosta. Säädä seuraavasti: - Syöttöruuvi 2,5 kierrosta auki
- Älä koske tyhjäkäynnin tasain ruuviin
- Vetävät kierrokset 4 kierrosta kiinni
- Tyhjäkäynti 2,5 kierrosta auki (tai niin paljon kuin tulee), meillä tuli noin 2 1/4
- Tyhjäkäynnin hienosäätö, säädä tästä siten että auto käy normaalia tyhjäkäyntiä.

HUOM ! Mikäli et säädä tyhjäkäyntiruuvia, painat kaasun pohjaan ja palautat -> kone jää huutamaan 2000 rpm -> Ei kiva.

Koska pumpun takakannen avaaminen on täysin mahdotonta tulee öljynsuodattimen jalka ainakin osittain siirtää sivuun. Kuvassa näkyy jalan kiinnityspultiti (4 * 6 mm kuusiokolo). Työ tulee aina aloittaa ottamalla akun plussa (tai miinus) johdin irti akusta. Tämä on tärkeätä, kokemusta on, aukeava ruuvi ottaa startin päävirtakaapeliin kiinni ja seuraamukset ovat pahimmillaan katastrofaaliset.

Kuva on otettu autosta, josta on keula purettu tieltä pois. Käytännössä pultteja ei siis näe mutta ne tuntee sormenpäillä. Käytössä tulee olla pieni, vaikkapa 3/8 tuuman kuusiokolohylsy, nivel, sekä lyhyt jatkovarsi. Kuten kuvasta näkyy tulee startin päävirtakaapeli irroittaa (13 mm)

Suodattimen jalassa on kiinni öljynlauhdutin, mutta siihen ei tarvitse koskea. Mikäli haluat sen yläliitokseen menevän vesiletkun pois tieltä ota pari litraa jäähdytinnestettä pois, hana löytyy jähdyttimestä, kuskin puolen alareunasta.

Kuvassa on takakansi saatu irti, tyhjäkäynnin sähköinen säätösylinteri on vielä paikallaan, se irtoo T30 torx ruuveilla kuten pumpun takakansikin. Suodattimen jalka on myös pois, tosin sitä ei tarvitse ottaa aivan kokonaan pois, siirtää vain hieman sivuun.
Tässä lähikuva kannen alta. Varmista ettei syöttöruuvi ota kanteen kiinni, tosin ei sen pitäisi ottaa.
Kuvassa sähköinen tyhjäkäynnin säätöelementti. Ei kosketa siis tämän alta löytyvään keskimmäiseen ruuviin vaan siihen oikeassa yläkulmassa olevaan. 10 mm mutteri auki ja säädetään ruuvimeisselillä.

Tämän elementin irtiottaminen on vaikeata koska avain ei mahdu. Tiellä on jokin mokkula.

Elementin irroittamiseksi tehtiin tämä työkalu
Jollekin voi käydä siten, että pitää vielä sitä tyhjäkäyntiruuvia säätää vielä kun jalka on paikallaan, ei muuten onnistu, tilaa puuttuu 0,5 mm. Jalkaa voi ottaa siten auki, että vasemman puoleiset pultit pois, oikean puoleiset löysälle, nyt elementin saa ulos. Kuvakin kertoo onko siellä tilaa.
Tässä vielä uskotaan, että elementin voisi ottaa pois koskematta jalan pultteihin, no no...
Hienosti muuten lähtee auto tämän säädön jälkeen...ollaan varovaisia siellä tiellä.