Projekti: Laturin peruskunnostus

Huom ! V-mallissa on tehokkaampi 143 A laturi.

Laturin tyyppi on Bosch 143 (bosh: 0 123 510 075 mersu: 010 154 1602)

Otetaan hiilet irti, kuvasta näkyy miten 220 tkm ajetun auton hiilistä on jäljellä arviolta 30%.
Kuvassa näkyy liukurengas, jota vasten hiilet liukuvat. Pelkällä hiilien vaihdolla ei pitkälle pötkitä, sillä kulunut liukurengas syö nopeasti uudetkin hiilet ja kuluu itsekin loppuun. Urat liukurenkaassa ovat siis kulumaa.

Diodilevyn irroittamiseksi pitää irroittaa käämitykset, nämä lähtevät lievää väkivaltaa käyttämällä eli sivuleikkureilla vääntämällä kliput auki. Lisäksi käämit taitavat olla jollain kovajuotoksella tms. kiinni.

Tässä laturimallissa on vapaakytkimellä varustettu hihnapyörä, jonka avaamiseksi tarvittiin erikoisavain, hyvät avaimet sekä hieman lämpöä ja pitkää pinnaa. Laturille kannattaisi rakentaa jokin kiinnityssysteemi.
Diodilevy irroitettuna, edelleenkään ei päästä käsiksi liukurenkaaseen, eikä laakereihin.
Toinen kansi lähtee helposti irti sillä tämän puolen laakeri on muovirinkulan varassa.
Toisella puolella laakeri on lukittu paikalleen peltilätkällä, jonka neljä ruuvia irroitetaan. Nyt toisen kuoren voi koittaa vetää irti ulosvetäjällä tjms. Laakeri on puristussovitteella kuoressa ja akselissa, joten nämä ovat tiukassa. Kuorta kannattaa lämmittää kaasulla ja vastaavasti laakeria pitäisi jäähdyttää, jolloin irtoaa helpommin.
No niin vihdoin saatiin takakuori irti, laakerit ovat edelleen akselissa kiinni.
Takakannen laakerin ja prikan asennusjärjestys
Naps ja laakeri lähtee ulos
Kuvassa näkyy liukurengas, joka on luonnollisesti lakattu kiinni ?roottorin/staattorin? akseliin. Huom. liukurengas irtoaa kun se hajottaa akselin ympäriltä mutta ne käämin päät pitää jäädä ehjäksi, eli rapsutellaan lakat varovasti pois, kun kääminpäät ovat selvästi irtonaiset hakataan vanha liukurengas paskaksi.
Putsataan osat ja asennetaan uusi liukurengas paikalleen, se jämähtää tiukkaan, joten putsaa akseli hyvin enne asennusta.
Hiilet irtoavat kun lämmitetään juotokset kunnolla ja vedetään hiili irti, uusi asennetaan juuri päinvastoin.
Uusi hiili paikoillaan.
Takakuoren uusi laakeri paikoillaan. Ennen asennusta putsaa crc:llä kastellulla vesihiomapaperilla (800...1200) laakerin kolo, jäähdytä laakeri pakastimessa ja lämmitä kuorikaasulla, näin laakeri menee paikoilleen ilman väkivaltaa.
Kun akselit ovat tiukat menemään laakereihin koitin jäähdyttää roottoria pakastimessa, jolloin akselin hitusen kutistuu.
Uudet laakerit kuorissa, seuraavaksi ruuvataan laakerin lukituspelti paikoilleen ja sen jälkeen akseli takakuoren laakeriin, prikka paikoilleen ja loput osat samassa järjestyksessä kuin purettiinkin. Samalla uusittiin etummaisen laakerin muovihärpäke.
Akseliin liitetyt osat eivät ole täysin keskeisiä jolloin liukurenkaan kehä tekee pientä väpätystä pyöriessään, joten rengas pitäisi sorvata keskeiseksi. Väsäsin kuvan patentin puupalikasta, ja 'sorvasin' tavallisella lattaviilalla hieman pintaa pois renkaalta. Paljoa ei ollut tarve ottaa. Lopuksi ajoin renkaan pinnan sileäksi crc uitetulla vesihiomapaperilla. Laturia pyöritin nopeussäädetävällä porakoneella.
Käämien kautta kulkee suuret virrat, joten liitokset tulee tehdä erityisellä huolella, laitoin niin tiukan puristuksen kuin sain tehtyä ja hieman juotosta.

Valmis.