Projekti: Öljyvuoto

Auton kannentiivisteen hajottua auto korjautettiin merkkihuollossa (Astrum Auto/Salo). Korjauksen yhteydessä tehtiin täysi huolto, vaihdoin itse ahtimen ja pumppua rukattiin. Kaiken piti olla kunnossa tuon jälkeen, ahdot pidettiin matalana ja tehot vakiona, mutta:

Kuva on otettu 24.10.2004, 180 km huollon jälkeen kun huomasin kotipihalla öljyläikän. Tikusta näki öljyä hävinneen reilusti, noin 1/5 mittatikun välistä. Kuva on OM601 koneen pumpun puoleinen pitkä sivu, jossa sijaitsee mm. öljytikku ja öljyn korkeusanturi.
Alkoi kuumeinen etsintä mistä öljy vuotaa. Vuotokohta putsattiin ja autolla ajettiin varovasti -> ei vuotoa. Pidemmän ajon jäljiltä öljyä oli taas jokapaikassa eikä vuotokohta koskaan varmentunut. Öljytikun liitosta epäilin jo tässä vaiheessa ja kävin ostamassa sen kumirenkulan sinne. Veholla sanoivat ettei noita juuri mene, joten enpä uskonut vuodon siitä johtuvan ja renkula jäi laittamatta.

Havaitsin yhden paineletkuista olevan löysällä ja aluksi 'diagnosoin' öljyn tulevan sumuna paineputkesta, eli ahdin tuuppaisi öljyä putkeen, josta se sumuttuisi koneen etuosaan. Öljyvuodon runsas määrä vähän hämmästytti. Ahdin kuitenkin irroitettiin, ja todettiin päittäisvälyksen perusteella lienevän kunnossa. Öljynpaluuta parannettiin, huohotusletkua muutettiin jne jne.

Öljypinnan laskettua alle puolen tikkuvälin vuoto rauhoittui ja hetken kuvittelin sen tosiaan johtuneen ahtimen öljynpaluusta ja/tai huohotusletkusta. Öljyä tihkui kuitenkin edelleen, totesin jotta öljyä kului eniten kun ajoi pitkään kohtalaisilla 0,7+ barin ahdoilla. Katsastusta varten pesin moottorin ja ajoin ryömien katsastukseen ja muuta kivaa.

10 000 km matkalla öljyä kului kaikenkaikkiaan 5 litraa kun normaali kulutus pitäisi olla 1...2 litraa / 15 000 km. Öljy siis valu pitkin auton pohjaa ja kadulle. Vitutus oli suuri esimerkiksi Ruotsissa kun ajettiin 2 x 500 km yhtäsoittoa ja lopulta öljynvaroitusvalo syttyi ja huoltoasemalta piti hakea lisää öljyä (ja nitroja). Vitutusta jatkui yli puoli vuotta ja parkkipaikoille jäi öljyläikkiä.

Vihdoin tuli aika vaihtaa öljyt, tällä kertaa itse ja samalla nyppäsin öljytikun putken irti. Havaitsin sen olevan siten kiinni, ettei se mene aivan 'pohjaan'. Havaitisn myös tikussa olevan hankaumajäljen, joka indikoi ettei kumirenkula ota kunnolla kiinni vaan putki nojaa jotenkin öljypohjan reikään. Liitos tuntui kaikenkaikkiaan epävarmalta.
Kun kansi irroitetaan ja samalla imusarja tuo öljyputki pitää ottaa ainakin osittain irti. Samalla sen asento tietysti muuttuu jne. Päätiin laittaa uuden rinkulan, ja varmistaa rinkulan tiivyiden Hylomar mömmöllä ja vuoto jatkoseurantaan.

Nyt autolla on ajettu 1650 km ja öljynpinta ei ole laskenut ei sitten yhtään. Koneen etuosa on puhdas öljystä.

Kuvassa näkyy pikkureikä, eli öljy pääsee nousemaan putkeen kun ilma pääsee reiästä, mutta mikäli öljypohjassa on painetta rupeaako öljy nousemaan ylemmäs putkea pitkin kun reiästä öljy ei pääse sujuvasti läpi ? Miksi reikä on noin pieni. Mikäli renkula ei ole tiivis öljy kiipeää ulos koneesta, semmonen se taitaa olla.

Yhteenveto: Öljyvuoto saattaa olla tuosta pirun mittatikun putkesta mikäli sitä käy ronklaamassa. Tilannetta pahentanee koneen huohotus/ahtaminen yms pikkumuutokset.