Projekti: Vetonivelten ja alapallojen vaihtaminen

Toinen vetonivelen suojakumi on vuotanut siitä saakka kun auto tuli Astrum Auton kannentiivisteen vaihdosta. Vuosi on kulunut ja vihdoin nivel alkoi napsumaan täysin käänettäessä, joten olihan jo aika tehdä jotain. Nyt vaihdetaan kaikki vetonivelet ja alapallot samalla kun keula oli muutenkin auki.

Viton eturipustus on identtinen kopio VW golfin vastaavasta, joten mitään ihmeellistä hommassa ei ole.

Työkalut:
- 8 mm kuusiokoloavain (hylsy)
- 32 mm tukeva hylsyavain sekä pari metriä vääntövartta
- lukkoprikkapihdit (pihdit jotka aukeavat kun puristaa)
- momenttiavain ?
- 17 millinen 12 kanta-avain (alapallonivelen pultti)
- 19 ja 21 mm yms. hylsyjä ja lenkkejä.
- pitkiä jatkovarsia räikköavaimeen

Alapallojen vaihtamiseksi oli pakko purkaa ripustuksia hieman, aloitetaan tietysti vetoakselin mutterin avaamisella ennen kuin auto tunkataan tukevien pukkien päälle, vaimo pitämään jarrulla vastaan ja automaatti N-asennossa. Auto ylös ja 8 mm kuusiokolot auki, vaimo ehtii edelleen pitämään jarrulla vastaan. Kuskin puolella ja automaattivaihteistolla varustetussa autossa saa (varmasti) vetoakselin autosta irti purkamatta ripustuksia. Pelkääjän puolelta en mene sanomaan kun en asiaa tiedä, kannattaa kokeilla.

Kuvan autossa on madallusjouset, joita ei edes tarvitse puristaa kasaan, alkuperäiset jouset saattavat tarvita jousipuristimet tai sitten touhuilet tunkin avulla.

Palonivelet on (alunperin) niitattu, joten poraillaan niitit rauhassa auki. Aluksi pienellä terällä, sitten suuremmalla ja sitten parimilliä pallonivelen reikää pienemmällä. DANG DANG ja nivel irtoaa.
Nypätään vetoakseli(t) kainaloon ja mennään sisälle häärimään niiden kanssa. Muista hakea olutta jääkaapista, ja myöhemmin päivitellä mistä on tullut mustia tahroja kaikkiin oviin.
Purkaessasi suojakumit älä hukkaa näitä osia, uusia ei ole vetonivelen mukana. Tarkistithan muuten ennen työhön ryhtymistä, jotta uusissa vetonivelissä on kaikki tarvittavat osat mukana. Kuvasta selviää myös osien oikea asento, se on tärkeätä.

Suosittelen vetonivelten ostopaikaksi KL-varaosat (tai Saksan Veho), itse jouduin tyytymään sisempien nivelten kohdalla motonettiin, ja niistä italialaisista nivelistä huomasi, että ne ovat italiasta. Hieman kalliimpi hinta tulee takaisin pidentyneenä käyttöikänä ja asennuksen helppoutena.

Sisempi nivel: Talttaa suojapelti irti, nivel irtoaa kun otat lukkoprikan pois.
Ulompi nivel irtoaa kun napautat vasaralla.
Putsataan akselit ja aloitetaan kokoamaan vaikkapa ulommasta nivelestä. Uraan kuuluu laittaa uuden nivelen mukana tullut jousiprikka, MUTTA se ei toiminut minulla. Prikka oli pyöreä, kun alkuperäinen oli soikea, eikä uusi prikka lukinnut akselia mitenkään niveleen. Asettele suojakumi paikalleen metallipantoineen, prikat oikein päin, uusi lukitussokka, täytä kumi rasvalla, napauta vetonivel paikalleen. Huom. nyt sitä ei saa enää irti (helposti).

Huom: suojakumien oikea sijoitus on tärkeäa kumien käyttöiän kannalta, merkitsithän ennen purkamista mihin kohtaan kumi pitää vetää.

Sisempi nivel: Laita suojakumi paikoilleen, pannat, rasvat. Kuvasta näkee vielä miten päin nivel tulee, eli suojakuppi tulee sille puolelle, jossa on ura sitä varten. Varmistin suojakuppien tiiveyden 'tiivistemömmöllä', näytti alkuperäisessäkin ollen jotakin tiivisteainetta. Minä laitoin sinistä tuubista. HUOM ! Kun napautat kupin paikalleen laita pari pulttia paikalleen, jolloin reiät tulevat varmasti kohdilleen, muuten tulee ongelmia kun pultti pitää saada paikalleen (kokemusta on).

Motonetin nivelet: Toisessa oli suojakuppi mukana, mutta ei ollut uusia kuusiokolopultteja. Toisessa oli pultit mutta ei suojakuppia. Toisessa oli metallipanta suojakumille, toisessa ei ollut ja kumi oli erilainen -> varmistin kumin nippusiteellä. Käytin alkuperäisia kuusiokoloja, enkä mitään italialaisia pilipali ruuveja.

Dadaa ! Kun ruuvaat paikalleen niin oikea momentti vetoakselin (M22 / 32mm) mutterille on 460 Nm +/- 45 Nm, joten ainakin itse jouduin säätämään avaimen täysille. Kuusiokolopultit 67 Nm...noo mä vedin käsivaralta :-o

Ajetaan varovasti sisään...[joo joo]