Kertomus H&R madallusjousisarjan asentamisesta W638/2 autoon

Mikäli autosta poistetaan ilmajousitus madalluksen yhteydessä, pitää ajovalot varustaa korkeudensäätölaiteistolla. Alkuperäisissä umpioissa ei ole korkeudensäätömekanismeja, joten mistään halvasta muutoksesta ei vältämättä ole kyse.

Tarvittavat työkalut:
- Jousipuristimet, malli biltema kelpaa, suosittelen hankkimaan 3kpl eli käytännössä 2 sarjaa.
- 16 mm kitajakoavain, ohut malli
- mahdollisesti tarvitset 7mm kuusiokoloavaimen, hanki sellainen räikkään sopiva (iskunvaimentimen päässä on hassu 7 mm mitoitus)
- Räikkäkiintolenkki, joka sopii jousipuristimiin voisi kanssa olla jees.

Homma on periaatteessa hyvin yksinkertainen. Auvataan iskunvaimentimen yläpään mutterit konehuoneesta. Pyöränripustuksen alapäästä kaksi pulttia, irroitetaan kallistuksenvaimennin ja tiputetaan jousi iskareineen alas.

Auto on tietysti tukevasti pukkien päällä. Ensimmäinen ajatus oli puristaa jousi kasaan nostamalla tunkillä pyöränripustuksesta, sijoittaa jousen puristimet paikalleen ja laskea ripustus, jolloin jousi jää puristimien varaan. Käytännössä tämä ei toimi koska jousenpuristimille ei tuolloin ole riittävästi tilaa.

Aloita homma putsaamalla alaripustuksen kaksi pulttia, ja kallistuksen vaimentimen pultti, ruiski irroitusöljyä. [Tämä olisi pitänyt tehdä jo eilen]. Siirry konehuoneen puolelle ja avaa iskunvaimentimen mutteri kun auto on vielä maassa. Oikealta puolelta joutuu irroittamaan ilmaohjausmuovihässäkän, se on vähän ahdas tulemaan mutta kyllä se tulee ulos.
Avaa myös jousilautasen alta paljastuva toinen mutteri. Itse en älynnyt avata tätä, ja sen avaaminen on _vaikeata_ kun jousi/iskunvaimennin pakka on kädessäsi.Tämän mutterin voit jättää siten, että se on aivankierteen yläpäässä.

Tässä patenttihakemusta vailla oleva menetelmä tuon mutterin aukaisemiseksi...

Ei näin

Eli siinä käy näin...jousipuristimet eivät mahdu aukkoon eikä niitä saa vastakkaisille puolille vaimenninta. Kun lasket ripustuksen alas puristimet liukuvat toisiinsa kiinni. Ei hyvä juttu. Kaiken lisäksi puristimen yläpää panttaa kolossa ja vääntää puristimet luonnottomaan asentoon.

Sen sijaan annan jousen olla ala-asennossa, sijoita puristimet paikoilleen, kiristä sen verran attä puristimet asettuvat. Nyt nostat ripustusta tunkilla ja kiristät puristimia jne. kunnes jousi on riittävästi kasasssa. Viton kohdalla tarvitaan käytännössä neljän jousikierroksen puristaminen niin paljon kuin noista bilteman jouripuristimistä löytyy.

Eli näin, tässä on lähtötilanne kun olin kantapään kautta oppinut oikean tekniikan. Samalla otat nuo piuhat irti kiinnikkeistä.

Kallistuksen vaimennin, tässä tarvitaan 16 mm kitavainta
Kun tiputat vaimentimen alas tee se samantien auton etupuolelle.

Ei näin

Onneksi olkoon, pahin on takana. Seuraavaksi vapautat alkuperäisen jousen. Ennen kuin puristat uuden jousen kasaan mieti hetki. Jousipuristimet on hyvä olla samalla asennossa kuin ne olivat alkuperäistä irroitettaessa. Ei ole siis mukavaa jos jousipuristin on iskunvaimentimen takana.

Ei näin

Tässä kuvassa puristimet ovat huonossa paikassa, kannattaa kiepauttaa tästä kuvasta poiketen 90 astetta eli siten että takimmainen puristin tulee oikeasti takimmaiseksi kun iskunvaimennin on oikeassa asennossa suhteessa autoon. Eli laita ensimmäinen puristin kohdalle, jossa jousen ensimmäinen kierros alhaalta tulee juuri täyteen.

Tässä kuvassa näkyy vaimentimen yläpään osien järjestys. Itse ihmettelin pitkään tuleeko tuo metalliprikka tosiaan tuonne muoviosien väliin ja kyllä se siellä näytti olevan, ja korjauskäsikirjankin mukaan tulevan. Sitten vain mutteri paikalleen, lopullinen kiristäminen tapahtuu taas kun auto on pyörien päällä.

Uudet vaimentimet ilmataan tässä kohtaa, ehkäpä vanhatkin jos niitä on kovasti pyöritelty ?

Sitten asennus vastaavalla tavalla kuin irroitus. Huomaa kuitenkin pujottaa piuhat ja jarruletku vaimentimen oikealta (ei siis väärältä) puolelta ennen jousen paikalleen laittamista...

huokaus, jälleen kerran:

Ei näin

Jarruletku tulee tietysti vaimentimen etupuolelta. Tämä kannattaa huomata ennen kuin on päästänyt jousen löysäksi. Uusien madallusjousten irroittaminen on kuitenkin 10x helpompaa, koska puristusta ei tarvita niin pitkältä matkalta.

Se on siinä,

Kun saat jousipakan ujutettua konehuoneen puolelle laita mutterit alustavasti paikalleen ja tietysti jousipakan alapää kohdilleen...

tässä vaiheessa ei enää vituta vaikka sataa. Kun auto saadaan laskettua alas vaimentimen yläpään mutterit tiukataan.

Mikäli camberin säätöpultteihin olisi aivan aluksi merkitty missä kohdalle ne olivat niin tätä merkkiä voisi nyt hyödyntää :-)

Sitten takapään kimppuun, ota tunkilla kiinni alaripustuksesta. Iskunvaimentimen alapultti irti. Kallistuksen vaimentaja irti ja tunkilla ripustus alas ja näin jousi kierähtää ulos. Uusi paikalleen ja osat kiinni. Helppoa.
Lopputulos
Koska auto on -98 mallia alustamuutos pitää muutoskatsastaa. Muutoskatsastuksessa tarvitaan todistus ohjauskulmien säädöstä sekä jousien mukana tuleva tuv lappu, joka todistaa jousien soveltuvan kyseiseen automalliin. Alunperin oli tarkoitus käydä säädättämässä auto euromasterilla mutta viikon jonot muuttivat suunnitelmat. Teboil Aaltosilta on ennenkin onnistunut nuo säädöt ja niin myös tällä kertaa. Vuorokauden varoitusajalla ja tunnin työlle kertyi hintaa 49€ kun euromaster tarjosi kovempaa hinta-arviota.

Aika kähee säätölappu, siitä näkee hyvin että ne mun perstuntumalta heittämät camberit oli edessä hieman viturallaan, eipä silti en olisi autolla juuri ajellutkaan ennen säätöä.

Takaa ei voi säätää joten siellä camberit jäivät silleen kuin olivatkin.

Auraus oli myös kenollaan ja se oli kyllä huomattu ajossa jo ennen uusia jousiakin. Ilmeisesti on mennyt noissa hidastetöyssyissä kun pari kertaa on tullut vedettyä niihin vahingossa jarruttamatta. Nyt raaskii jo ostaa uuden gummitkin.

Muutoskatsastuksessa auto ajetaan tasaiselle pinnalle, jutellaan mukavia ja mitataan lokasuojankaaren paikat pyörännavasta. Mitähän tapahtuu kun autoon asennetaan levikkeet. Muutoskatsastus maksoi 27 €, joten kyllä sitä rahaa on taas saanut kylvää sinne tänne, ja aivan turhaan.

Muutoskatsastuksen seurauksena auto sai 'uudenaikaisin' A4 kokoisen rekisteröintitodistuksen, joka korvaa se vanhan rekkarin.


Summarum, mitä se tuli maksamaan:
- Jouset 372 €
- Jousien toimituskulut ~30 €
- Säätö 49 €
- Katsastus 27 €
ja lisäksi tietty aikaa, työkaluja (30 €) ja olutta 2*13 €

Yhtä kokemusta rikkaampana ajelen auringonlaskuun...