Ahtimen vaihtaminen

Varoitus, älkää kokeilko tätä kotona. Ahtimen vaihtaminen on todella hankala työ moottorin ollessa paikoillaan. Mikäli kuitenkin päätät vaihtaa varaudu mikäli moottori pitääkin ottaa irti, jotta työn saa tehtyä kunnolla loppuun. Moottorin irroitus on aika suoraviivainen operaatio sillä koko tekniikka jäähdytyskennoineen makaa neliskanttisen tukirakenteen päällä, joka voidaan laskea nostolavojen avulla.

Minun tapauksessa kannetiivistevaurion yhteydessä, moottorin ollessa irroitettuna, asensin ahtimen. Näin homma eteni...

Irroita ahtoputkisto, jotta saat lisää työskentelytilaa. Itse en saanut putkistoa irti vaan se jäi killumaan akselistorakenteiden varaan. Tarvittaessa putkiston voi vaikka rälläköidä pois.
Irroita pakoputkiston alkuputki, Viton putkisto on mukavalla laipalla, joten sen saa helposti irti liitoksista (vrt. juuttuneet muhviliitokset). Kuten kuvasta näkyy siellä on pimeää ja ahdasta. Kuvan ahdin ei ole Viton vakioahdin vaan Garret GT20.
Ahdin on kiinni kolmella 12 mm kuparimutterilla laipastaan, sekä ahtimen rungossa olevan metallituen varassa. Kuvassa metallituen kuparimutteri (punainen), irroita myös koko tuki (alaspäin oleva 13 mm pultti).

Kuvassa sinisellä on merkitty moottorinkannakkeen suojapeltiä kiinni pitävä mutteri (14 mm). Ota mutteri irti nuolen puolelta, ja metallihärväke lähtee pois tieltä.

Tässä kuvassa moottorin kannakkeen suojapelti näkyy paremmin, pulttia ei siis tarvitse (voi) ottaa irti.

Kuvassa näkyy myös ahtimen öljyntuloputki, alkuperäinen kokometalliputki on korvattu kumiletkulla. Suosittelen kuitenkin hankkimaan kunnollisen metallipunosletkun, jottei vahinkoja satu.

Ahdinta kannattelevan kulmaraudan irroitus.
Moottorin puolelta puretaan ilmanpuhdistinkotelo, jolloin näkyviin saadaan ahtimelle menevä ilmaputki, joka voidaan irroittaa yläkautta. Putken ahtimenpuoleisessa päässä on huohotusliitäntä, jonka voi nykätä irti letkusta. Letkun ahtimen puoleinen pää on vain 45 mm, joten voit heittää kyseisellä letkulla vesilintua, kuten myös ilmanpuhdistinkotelollakin.
Ahtimen laipan muttereiden irroitus, tässä 12 mm räikkälenkkiavain helpottaa elämää kummasti. Kuskin puoleinen ja ylempi otetaan alakautta irti. 'Hieman' kinkkisempi on pelkääjän puoleinen alamutteri, se lähtee yläkautta kurottamalla.

Tämä vaihe tehdään lähes sokkona, mutteri on siis pakosarjan puolella kolmiolaippaa, eli liikkuu avautuessaa auton keulan suuntaan. Tätä vaihetta ei voi vähätellä, on muuten hieman hankalaa...ensimmäisellä kerralla iroittaessani moottori oli irti ja valoisan hallin lattialla, silti noiden irroitus oli hieman hankalaa.

Ennen viimeisen mutterin irroittamista, irroita öljyntuloputki ahtimesta. Löysää lohkossa olevaa mutteria, jolloin putki pääsee vapaasti liikkumaan. Irroita paluuöljyputken alaosan kiinnitys öljypohjasta. Paluuöljyputki koostuu muutamista sisäkkäin olevista putken pätkistä, joten se kestää hieman taivuttelua. Kuvan tapauksessa paluuputki on jo modifioitu, mutta alkuperäinen on sisäkkäin meneviä metalliputkea.

JEEEEEE ! Vielä kun osaisi laittaa tuon takaisin...

Kuvassa näkyy hyvin kaikki neljä! kiinnituspulttia ja öljyn paluulaippa, jonka olen rälläköinyt lyhyeksi. Alkuperäinen on siis pidempi putken pätkä.

Tässä vielä kuva pakosarjasta ilman turboa. Mikäli tuota moottorin kannaketta ei olisi voisi irroittaminenkin olla hieman helpompaa.
Seuraava sivu ->