Ahdin asiaa

Tänne tulee kaikenlaista mitä tarvitsee muistella myöhemmin.



Öljyntuloliitos, garret GT20 sekä KKK K3




Poikkileikkauskuva henkilömersun KKK K24? ahtimesta


Kuvassa 110D/230TD alkuperäinen KKK K03 ahdin, sekä garret GT20



Viton KKK K03 hukkaportin integrointi garrettiin, V.1.0. Ei hyvä.


Pro turbon versio hukkaportin ohjauksesta. Tämä toimii. Tässä versiossa painekello tulee hyvin lähelle tulipellin äänieristeitä, joten kello kannattaa laittaa vielä tiukemmin lähemmäksi painelähtöä.


Öljynpaluuletku on muokattu kolmesta eri osasta, ensin on pro turbolta saatu laippa/putki yhdistelmä. Tähän hitsasin pätkän mersun alkuperäistä paluuöljyputkea, siis muhvin. Kuvassa näkyvä osuus hoitaa lopun.


Ahtopaineen säätö: Hukkaportti on säädetty ahtimen metallitangosta siten, että peruspaine on noin 1 bar. Käytännössä kun ajetaan morkooli kiinni paine jää hieman alemmaksi. Morkoolin ollessa auki paine kytkeytyy vastusvastaventtiilin kautta. Venttiilin jälkeen on ohivuoto, eli letkussa on reikä, tällä hetkellä 0,8 mm MIC suutin. Venttiilin ollessa minimivirtausasennossa maksimipaine on ~1,15 bar ja kesällä reikää suurennetaan, jolloin säätöalue siirtyy ylemmäs.
Vastusvastaventtiilli sijaitsee kuvassa näkyvän magneettiventtiilin takana.
Linkkejä:
Paineventiilit
Laipat
Design and Function of a Turbocharger
venttiileitä
Automaattilaatikko