Projekti: Lämmityslaitteen moottorin hiilten uusiminen

Tyypillinen vika 300 tkm ajetussa autossa, lämmityslaitteen moottori alkaa pätkimaan ja käynnistyy vasta kun sitä kolauttaa. Vikana on loppuunkuluneet hiilet

Moottorin irroittamiseksi tulee apukuskin puolelta jalkatilasta ruuvata hylly irti sekä irroittaa yksi suojapahvi. Moottori tipahtaa alas kun sitä pyörittää. Moottorin valmistajaksi paljastuu AEG.

Pura muoviosia moottorista kunnes pääset käsiksi hiiliin, virkkuukoukun kaltaisella rautalangalla saat vedettyä hiiliä painavan jousen ulos, jolloin hiilikin irtoaa sieltä. Kaitkaise hiilen johdin ja juota uusi hiili katkaistuun johtimeen. Hiili takaisin ja moottori kasaan. Helppoa ja halpaa
Uudet hiilet eivät kuitenkaan toimi hyvin ellei moottori kollektoria "sorvata" siistiksi, joten jatkamme moottorin purkamista.
Lyömällä esimerkiksi pienellä tuurnalla moottorin takakannen kiinnitysprässäykset auki saat moottorin purkaantumaan.
Kuvasta nähdään miten kollektori on todella kulunut ja urainen, joten uudet hiilet kuluvat nopeasti eikä moottori voi toimia hyvällä hyötysuhteella. Tämä osan kanssa "sorviin" jollaisena minulla toimi halpa pylväsporakone.
Aivan minimaalisen sorvauksen (viilalla jurnuttamisen) jälkeen huomasin, miten työstövara loppui. Lopuksi ajoin motonettiin ja ostin uuden moottorin.

Toisinsanoen, voit vaihtaa sinne hiilet mutta moottorin elinkaari on lopuillaan, joten korjaus ei ole pitkäikäinen. Hiilet ovat äärettömän halvat ja kohtuu helppo vaihtaa sekä moottori helppo irroittaa, joten voihan ne sinne aivan hyvin vaihtaakin.