Audi A6: Alatukivarren vaihtaminen
(Klikkaa kuvia saadaksesi tarkemman kuvan)

Katsastuksessa saattaa tulla korjauskehoitus alapallonivelen väljyydestä. Alapallonivel osa alatukivartta, jolloin koko varsi menee vaihtoon. Työ onperiaatteessa helppo mutta uuden varren paikalleen saamisessa on omat hankaluutensa. Tässä tarinassa kerrotaan miten työ edistyy.

Tukivarreksi kannattaa hankkia mahdollisimman laadukas tuote, jotta ei käy kuten minulle kävi, kahden vuoden käytön jälkeen vaihdettu alapallonivel oli jälleen välyksellinen.

Kallistuksen vakaaja työntyy alatukivarren lävitse, joten kannattaa löydentää kiinnitys toiselta puolelta jolloin varsi ei pönkötä ihan niin paljon toisella puolella kun varsi pitäisi saada uuteen varteen kiinni. Pulttia ei kannata ottaa kokonaan pois, varsinkin uusilla puslilla pultin saaminen kierteelle voi olla haastavaa.
Toisella puolella naputellaan alapallon kiinnityspultti irti.
Tukivarren sisempi kiinnityspultti pitäisi irrota helposti.
Kallistuksen vakaajan pää voidaan irroittaa tässä kohdassa. Homma olisi vielä halpompi mikäli kallistuksen vajaakan saisi löysennettyä korista, mutta kiinnitys pultit on hieman hankalassa paikassa ja irroitukseen tarvittaisiin muokatulla varrella oleva silmukka-avain, joten jätin varren kiinni.
Alapallonivel irtoaa hakkaamalla "haarukalla".
Kuvassa sarja alatukivarsia, ylimpänä alkuperäinen jolla ajettiin noin 500 000 km. Välissä Motonetista ostettu jolla ajettiin 2 vuotta ja noin 40 000 km. Alimpana Saksasta tilattu 'Flennor' merkkinen varsi, jonka kestävyys selviää aikanaan.

Tarkistin uuden varren pallonivelen rasvauksen ja se oli kunnossa, samoin oli motonetin varressa rasvaa, olinhan itse sitä sinne lisännyt.

Asennus kannattaa aloittaa laittamalla sisin pultti huulille.
Seuraavaksi pujahtaa vakaajan pää reijästä lävitse, varren mukana tulee uusi pusla, jonka paikalleen saamiseksi reikään kannattaa ruiskia fairyvettä.

Alapallonivelen tappi pitäisi nyt punnertaa paikkaansa hajottamatta samalla sen kumia, apuna voi käyttää hallinosturia...tai VOIMAA.

Tappi reijässä
Työn vaikeuskerroin kasvaa koko ajan, nyt pitäisi saada vakaajan pusla uppoamaan reikäänsä ja kuten kuvasta näkee ei vakaajan pää ole ollenkaan siinä kohtaa kuin sen pitäisi olla.
Asettamassa ohuen sidontaliinan kuvanmukaisesti saa pyörännavan vedettyä paremmin oikeaan kohtaansa. Hallinosturilla voi myös hieman kokailla siirtyykö reikä haluttuun suuntaan.
Vakaajan voi vetää paikalleen ilman toista puslakumia, jolloin toinen pusla uppoaa reikäänsä.
Liukkaria peliin ja varmistaa että pusla uppoaa kunnolla reikään, kun pusla on oikeassa paikassa kannattaa vaikka tunkata ripustusta hieman ja toivoa ettei vakaaja sekä pusla luiskahda ulos kun mutterin irroittaa puslan lisäämiseksi.

Toki jokin lukitusrautakin olisi tässä kohtaa asiallinen, sillä mutterin irroituksen yhteydessä vakaajan pää pyrkii karkuun reijästä ja silloin toisen puslakumin asentaminen on mahdotonta.

Lopuksi toinenkin pusla on saatu paikalleen ja muistetaan kiristää kaikki kolme pulttia sekä toisen puolen vakaajan pää.

Kuten kaikkien alustanpuslien kiristyksen kanssa niin tässäkin pyörän ripustus kannattaa tunkata normaaliin ajoasentoon ja sen jälkeenkiristys.